نگاهی به شعر شاعران حوزه‌های علمیه بعد از انقلاب اسلامی 1396/3/21
شعار فراوانی در زبان‌های فارسی، عربی و ترکی از عالمان شاعر به یادگار مانده است، که برخی از آن‌ها از شاهکار‌های ادبی نیز محسوب می‌شوند. بسیاری از شاعران نام آشنای ادب فارسی از درس آموختگان علوم دینی بوده‌اند و تحصیل در حوزه‌های علمیه را به عنوان فصلی درخشان در داستان زندگی خود داشته‌اند.

نقد فرمالیستی «شهری چون بهشت» سیمین دانشور 1395/12/21
منتقدان فرمالیست بیش از هر چیز به نقش هر جزء و کارکردش در متن می‌پردازند. آنان در رابطه‌ی جزء به کل، به وظیفه‌ی زیباشناختی کلمات توجه دارند. از این رو، منتقد فرمالیست در پی یافتن صناعات ادبی، ایهام، کنایه، منتاقض‌نماها، استعاره‌ها، تقابل‌ها، تضادها، فن آیرونی، مجاز و تنش‌های متنی است.

طلایه‌دار نوآوری در شعر انقلاب 1395/12/21
احمد عزیزی شاعری فطری و مردم‌ گرا بود. از همین رو حضور مردم كوچه و بازار در شعرش حضوری كاملا ملموس و عینی است. او با وقوف به این معنا كه مردم زمانه ما از شاعری كه خود را معاصر می‌داند، شعری را طلب می‌كنند كه آئینه تمام ‌نمای شادی‌ها‌، غم‌ها و دغدغه‌های آنان باشد

رجز، حماسه و اسطوره در شعر انقلاب و دفاع مقدس 1395/12/15
دبیات انقلاب،ادبیات شورش‌گر و پویا است،نه ادبیات حاشیه‌ای و ایستا و ویژگی‌های پراگماتیک آن بر ویژگی‌های تئوریک‌اش چیرگی دارد.بنابراین آثار تولید شده دردوران مبارزات و شکل‌گیری انقلاب را نه تنها از جنبه‌هایتکنیکی و هنری،بلکه باید از منظر جامعه‌شناسی نیز تحلیل و بررسی نمود.

نگاهی به کتاب لشکر خوبان 1395/12/10
مطالعه‌‌‌‌‌ی کتاب لشکر خوبان از دو منظر برای نگارنده‌ی این متن قابل توجه بود. اول این‌که با خواندن خاطرات مهدیقلی رضایی دوباره بازمی‌گشتم به سال‌های جنگ و دوران سربازی که در جبهه­ ی جنوب بودم و روزها و شب‌هایی را که با تمام شخصیت‌ها و قهرمان‌های گفته و ناگفته در لشکر خوبان داشتم. دوم این‌که در مقام نویسنده و مترجم ادبیات داستانی، و هم به عنوان یک خواننده‌ی حرفه‌ای که سعی دارد مسیر آثار ادبی کشورمان را دنبال کند..

درنگي در آثار و احوالمرتضی فرجیان شاگرد تنبل و تاليفاتش! 1395/12/1
فرجيان ابتدايي را در مدرسه «شريعت» قنات‌آباد واقع در خيابان مولوي گذراند. اگر چه بايد افزود كه كودكي‌هايش در دور و بر «ميدان اعدام»، خيام و محمديه و پاقاپوق و مولوي گذشت. بعد، دوره دبيرستان را در دبيرستان‌هاي دارالفنون و اميركبير گذراند و ديپلم طبيعي را با غروري خاص گرفت. در 19 مهر 1335 آموزگار مدارس تهران و شهريار شد.

چه کنیم که داستان‌های جذاب‌تری را برای بچه‌ها بنویسیم؟ 1395/11/17
هنوز در هیچ جای دنیا، کتاب به شیئی ناشناخته‌ تبدیل نشده است. اما شکی نیست که تکنولوژی‌های جدید، رقبای جدی آن در نزد بچه‌ها شده‌اند. می‌توان ناله کرد. می‌توان بی‌خیال بود. و می‌توان به این مسئله به عنوان چالشی، فرصتی، انگیزه‌ای برای بالا بردن کیفیت کتاب‌های کودکان نگاه کرد. از جمله کیفیت متن داستان‌ها.

استاد شامي روح جاري فولکلور در شعر آذربايجان 1395/11/5
شامي سنين کودکي و جواني خود را در فضاي طبيعي و محيط روستا گذرانده و از نظر ابعاد پيراموني طبيعت را دروني اشعار خود کرده است. به نحوي که طبيعت با همه‌ي گستره ي متنوع خود از کوه‌هاي بلند عقاب آشيان تا آب‌هاي جاري بهشت‌سان در دامان طبيعت و چشمه‌ساران هميشه جوشان و... در آثار او حضور دايمي دارد.

پنج ريالي عرق كرده 1395/11/2
از عبدالمجيد نجفي خواستيم برايمان يادداشتي از روزهاي آغازين كار ادبي‌اش در كيهان بچه‌ها بنويسد. آن‌چه برايمان نوشت، مثل هميشه داستاني شد از علاقه‌ي هميشگي‌اش به صداقت سرزمين كودكي و دوستاني كه آن روزها با كيهان بچه‌ها ادبيات كودك و نوجوان اين مرزوبوم را دوباره زنده كردند و شهادت به بعضي‌هاشان اجازه نداد كه بمانند اين شكوفايي را ببينند.

ادبیات انقلاب و مسئله‌ی تعریف 1395/10/18
صریح‌ترین تعریف برای هر تعبیری، شرح الاسم آن است. این ادعا بر این مبنا استوار است که برای نام‌گذاری نیاز به وجه تسمیه‌ای داریم. در نتیجه، با شنیدن تعبیری چون «ادبیات انقلاب اسلامی»، انتظار داریم که با نوعی از هنر کلامی مواجه شویم که با واقعه‌ای اجتماعی نسبت داشته باشد.

مروري بر كتاب «جنبه‌هاي رمان» اثر خواندني ادوارد مورگان فوستر 1395/10/12
تاب جنبه‌هاي رمان يا وجوه رمان، يكي از اين نوع آثار است كه ترجمه فارسي‌اش به قلم روان ابراهيم يونسي تا به حال چندين بار تجديد چاپ شده و از آثار مهم در زمينه شناخت هنر رمان‌نويسي (و به‌طور كلي داستان‌نويسي) به شمار مي‌رود. اين اثر ارزش‌مند و ماندن از جمله كتاب‌هايي است كه تقريبا عموم نويسندگان و منتقدان از آن به نيكي ياد مي‌كنند و خاطره‌ها از خواندن آن دارند. اين امتياز خاطره‌انگيز بودن نه از آن روست كه «جنبه‌هاي رمان» كتابي سنگين و كليدي است، بل دقيقا از آن روست كه سنگيني و كليدي بودن آن به هيچ

نگاهی به عناصر شعری در آثار مهدی مظفری 1395/9/22
مظفری را می‌توان راوی اتفاق‌های ساده‌ی جهان پیرامون دانست. اتفاق‌های ساده‌ای که گاه حتی آن‌قدر معمول و معمولی‌اند که از چشم بسیاری پنهان می‌مانند و یا برای بسیاری به خاطر تکرار تبدیل به عادت می‌شوند. اما مظفری ساوجی در همین اتفاق‌های ساده روایت‌های شاعرانه‌ای را کشف می‌کند که برای مخاطب ـ که جزو همان دسته‌های اشاره شده‌اند

سیمای زن در ادبیات داستانی معاصر 1395/9/14
قالب داستان در ایران سابقه‌ای طولانی دارد. به یاد بیاوریم که نقالان ما از روزگاران گذشته، پیوسته رستم و سهراب را یاد می‌کنند و تهمینه و منیژه و گرد‌آفرید و ... در ادبیات بعد از اسلام نیز از این نمونه‌ها کم نیست و نیز در تذکره‌الاولیا و گلستان سعدی و مثنوی، نمونه‌های زیادی یافت می‌شود. به عنوان نمونه شما را هدایت می‌کنم به قصه‌ای که در مجلس سوم سعدی وجود دارد و نشان می‌دهد که قدر و منزلت زن، در بینش قدما چگونه بوده است. نقطه‌ی شروع رمان‌های اروپایی، فلسفه‌ی اومانیسم است و به خصوص طرح نظریه‌ی شک د

چشمانت سرنوشت من است 1395/9/6
منه صدر معروف به «بنت الهدی» از خانواده‌ی معروف صدر، در سال 1357 قمری (1937 میلادی) در کاظمین عراق به دنیا آمد. مادرش که تا آن زمان یازده فرزند خود را از دست داده بود، علاقه‌ی شدیدی به سه فرزندش، سید اسماعیل، سید محمدباقر و آمنه داشت. آمنه شش ماهه بود که پدرش را از دست داد. جامعه‌ی آن روز عراق وضعیت مناسبی نداشت. تبلیغات وسیع حزب بعث و عفلقی‌ها بر زنان و دختران متمرکز بود. ورود به دانشگاه و تحصیل مترادف با بی‌حجابی و از دست دادن دیانت بود. علاوه بر آن‌که زمزمه‌ی اجباری بودن عضویت در حزب هم به گو

مطالعه علمي ‌زبان 1395/7/13
وجود روايت در هر اثر هنري که قصد بيان و عرضه دارد، ضروري و غيرقابل ترديد است (مارتين، 1382) اهميت روايت به اين لحاظ است که روايت، هم روشي براي فراگيري جهان پيرامون است و هم راهي در اختيارمان مي‌گذارد تا آن‌چه را كه آموخته‌ايم به ديگران بگوييم. ارسطو در بوطيقا، تعريفي ساده اما جامع از روايت به‌دست مي‌دهد. او هر چيز داستان‌‌گونه‌اي كه داراي آغاز، وسط و پايان باشد را روايت بر مي‌شمرد. اين تعبير ساده از روايت، به‌سادگي تماميت انسان، دنياي انساني و جهان را دربر مي‌گيرد تاجايي كه تولان[10] (1386: 1)

سفر رؤيایی به سمت بيت‌اللحم 1395/7/7
کتاب، دو داستان دارد که موازی هم پيش می‌روند. يک روز مانده به آغاز ماه دسامبر، يوکيم (نوجوان) به همراه پدر، از کتاب‌فروشی شهرشان، تقويمی قديمی می‌خرد که 24 خانه دارد و طبق سنت، بايد از اول دسامبر، هر خانه از آن را باز کند و آخرين خانه، روز 24 دسامبر (روز کريسمس و سالروز تولد حضرت عيسی‌ ع) باز می‌شود. قديمی بودن تقويم و سخنان کتاب‌فروش درباره‌ی سازنده‌ی آن ـ‌که گل‌فروشی مرموز به نام يحياست‌ـ تعليق نخستين داستان را رقم می‌زند. يوکيم با باز کردن اولين خانه، متوجه می‌شود که در هر خانه از تقويم، تکه‌

نقدی بر رمان «اگر شبی از شب های زمستان مسافری» بر اساس اندیشه لیوتار 1395/7/3
کتاب یکتایی که کل را شامل شود، فقط کتاب مقدس است که کمال کلام در آن آشکار است. اما فکر نمی‌کنم که کمال بتواند در زبان بیاید. مورد سوال برای من آن چیزی است که بیرون مانده، نا‌نوشته، به نوشته در نیامدنی. برای من راه دیگری نمانده مگر نوشتن تمام کتاب‌ها، نوشتن کتاب تمام نویسندگان ممکن.

«مانع‌ها» و «عایق‌ها» در تربیت دینی 1395/6/28
حس مذهبی را باید به وسیله‌ی باورهای متقن و محکم، درست پرورش داد و به آن جنبه‌ی «عقلی» و «معرفتی» بخشید تا بتواند جلوه‌های خود را در زندگی بنمایاند، والا اسیر خرافات و عقاید پوچ خواهد شد و این همان چیزی است که ما به عنوان «تریبت دینی» از آن یاد می‌کنیم.

نگاهی به هنروری‌های بلاغی در شعرهای طنز ابوالفضل زرویی‌ نصرآباد 1395/6/23
نوشته‌هایی که به عنوان طنز با اقبال وسیع مواجه می شوند، غالبا با بهره‌گیری از جاذبه‌های زبان مخفی با مخاطبان سخن می‌گویند، رویارویی با زبان رسمی و انعطاف‌ناپذیر محافل سیاسی، رویارویی با تعارفات و آداب ملال‌آور مرسوم در مراودات کاری و خانوادگی و برهم‌زدن بساط زهد و پرهیز در سخن گفتن از تمایلات طبیعی و غرایزکام‌جویانه‌، این‌ها و نظایر این‌ها دست‌مایه‌ی اصلی آثاری است که به عنوان طنزهای پرمخاطب شناخته می شوند.

1

آخرین مطالب سایت

آرشیو کامل
حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری است. طراح و برنامه‌نویس : علی‌رضارضایی