توسط انتشارات سوره مهر منتشر و روانه بازار کتاب شد
مجموعه رباعی این کوه سرش همیشه زیر برف است ازمحمد عالی‌زاده منتشر شد
باگردآوری و تنظیم خسرو باباخانی و رقیه‌سادات صفوی
مجموعه داستان بزرگسال روح مرطوب منتشرشد

آخرین مطالب



شعرنصرت رحمانی با حضورمحمود حبیبی کسبی،سعیدبیابانکی ‌و علی داودی نقد و بررسی شد   1398/3/27

شعر و زندگی نصرت رحمانی به بهانه سالمرگ این شاعرمطرح‌معاصر ، که 27خرداد است، یکشنبه 26خرداد باحضورمحمودحبیبی کسبی، سعید بیابانکی و علی داودی دربرنامه ساعت شعرحوزه هنری نقد و بررسی شد. محمودحبیبی کسبی شاعر و ازمدرسان این کارگاه، درابتدا به ارائه سخنانی درخصوص شعر و شخصیت نصرت رحمانی پرداخت وگفت : نصرت به حق شاعربزرگی بود وسیر شاعری اش هم بی شباهت به فروغ نیست! شعرهای پیشین این شاعر، بیشتردرسبک قدمایی است اما اثرمعروف او ، که بیشتر هم با آن به شهرت رسید ؛ کتاب « میعاد درلجن»است که دربردارنده شعرها




شعر و زندگی نصرت رحمانی به بهانه سالمرگ این شاعرمطرح‌معاصر ، که 27خرداد است، یکشنبه 26خرداد باحضورمحمودحبیبی کسبی، سعید بیابانکی و علی داودی دربرنامه ساعت شعرحوزه هنری نقد و بررسی شد.
محمودحبیبی کسبی شاعر و ازمدرسان این کارگاه، درابتدا به ارائه سخنانی درخصوص شعر و شخصیت نصرت رحمانی پرداخت وگفت : نصرت به حق شاعربزرگی بود وسیر شاعری اش هم بی شباهت به فروغ نیست! شعرهای پیشین این شاعر، بیشتردرسبک قدمایی است اما اثرمعروف او ، که بیشتر هم با آن به شهرت رسید ؛ کتاب «میعاد درلجن»است که دربردارنده شعرهای نیمایی وی است.
حبیبی کسبی درادامه نصرت را درکنار«نادر نادرپور» ازتصویر گراترین شاعران نیمایی دانست و گفت : شعرهای نصرت بیشتر جنبه تصویری دارد تا معنایی و دراین زمینه تا حدودی تحت تاثیر شاعران مدرن فرانسوی چون «آرتور رمبو»و «ژان ژنه»بوده است .این مدرس شعر دراین باره خاطر نشان کرد : ایماژیسم یا تصویرگرایی به نوعی از طریق شعر نصرت وارد شعرفارسی شد.
حبیبی کسبی به شعرهای چاپ نشده ای که ازنصرت باقی مانده است نیز اشاره کرد و سپس به اتوبیوگرافی که این شاعر نوشته اشاره و خاطرنشان کرد: کمتر شاعری به نوشتن اتوبیوگرافی روی آورده است اما ازنصرت کتابی دراین زمینه با عنوان «مردی که درغبارگم شد»مانده است.
حبیبی کسبی دربخشی ازسخنانش نیز به ویژگی های رفتاری نصرت پرداخت وگفت : رفتارهای عجیب وغریب و نابهنجار و متفاوتی ازاین شاعر نقل شده و گویا درپاتوقش کافه فیروز با رضا براهنی ، که آن زمان به اوج شهرت عام رسیده بود ، درگیری فیزیکی پیدا کرده بود.به همین خاطر، نصرت رحمانی توسط مافیای مطبوعاتی و رسانه ای و محفلی که براهنی  داشت نادیده گرفته شد و همین جریان باعث شد که نصرت خیلی کمترازآنچه شایسته اش بود شناخته شود.
سعیدبابانکی شاعر و ازدیگر مدرسان کارگاه ساعت شعر هم درادامه تصویرسازی های نصرت رحمانی را بی نظیردانست و گفت : بهترین شعرهایی هم که درقالب چهارپاره خوانده ام ازنصرت رحمانی است. بیابانکی هم ضمن اشاره به درگیری نصرت با براهنی خاطرنشان کرد: براهنی ، با وجود درگیری که نصرت با او پیدا کرده بود، فصلی ازکتاب‌ «طلا درمس»را به شعرنصرت اختصاص داده است.
علی داودی ، شاعر و ازدیگرمدرسان کارگاه ساعت شعر، نیز درادامه به شهرت نصرت درسرودن شعرهای تلخ اشاره کرد وافزود : این تلخ سرایی علاوه برذهنیت تلخ اندیش نصرت ، به عوامل زمینه ای دیگری نیزازجمله رواج سرایش شعرهای تلخ اجتماعی دردوره ظهورواوج نصرت رحمانی بستگی داشت.داودی دراین باره خاطر نشان کرد: شعرهای نصرت با وجود تلخ اندیشی این شاعر و تعلقی که به جریان روشنفکری داشت و اغلب شاعران متمایل به حزب توده بودند، هیچ وابستگی جناحی درآنها مشهود نیست و نصرت ازشعرش کوتاه نیامد.
داودی درپایان با اشاره به شکل گیری جریان شعر نو درخطه شمال ازجمله گیلان و بوشهردرجنوب گفت : نصرت یکی ازتاثیرگذارتیرین ها درشکل گیری این جریان است.
قابل توجه است ، این کارگاه ،جلسه ای شعری و ازجمله برنامه‌های هفتگی مرکزآفرینش‌های ادبی حوزه هنری است که با رویکرد نقدکارگاهی درزمینه شعرکلاسیک، سپید و ترانه برگزارمی‌شود.عموم عاقمندان می توانند ساعت ۱7 یکشنبه های هرهفته به سالن امیرحسین فردی حوزه هنری واقع درخیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ برگزارمی‌شود.

تصاویر پیوست شده به این مطلب :

تعداد بازدید :53  |   تاریخ ثبت : 1398/3/27
نظرات :

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد



حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری است. طراح و برنامه‌نویس : علی‌رضارضایی