توسط انتشارات سوره مهر منتشر و روانه بازار کتاب شد
مجموعه رباعی این کوه سرش همیشه زیر برف است ازمحمد عالی‌زاده منتشر شد
باگردآوری و تنظیم خسرو باباخانی و رقیه‌سادات صفوی
مجموعه داستان بزرگسال روح مرطوب منتشرشد

آخرین مطالب



جایگاه هنردرفلسفه دراولین کارگاه زیبایی شناسی هنردکترعبدالحمیدضیائی تشریح شد   1398/4/18

اولین نشست کارگاه فلسفه هنر و زیبایی‌شناسی دکترعبدالحمیدضیایی، شاعر، پژوهشگر و استاد فلسفه، با پرداختن به بررسی جایگاه هنردر فلسفه و مباحث زیرمجموعه آن، دوشنبه ۱۷ تیرماه، ساعت ۱۷ درسالن کنفرانس مرکزآفرینش‌های ادبی حوزه هنری برگزارشد.




اولین نشست کارگاه فلسفه هنر و زیبایی‌شناسی دکترعبدالحمیدضیایی، شاعر، پژوهشگر و استاد فلسفه، با پرداختن به بررسی جایگاه هنردر فلسفه و مباحث زیرمجموعه آن، دوشنبه ۱۷ تیرماه، ساعت ۱۷ درسالن کنفرانس مرکزآفرینش‌های ادبی حوزه هنری برگزارشد.
به گزارش سایت ادبی فارسی، دکترعبدالحمیدضیایی درابتدا با اشاره به تثلیث «افلاطون» خاطرنشان کرد: افلاطون مثلث حقیقت، خیر و زیبایی را مطرح کرد و با این‌که با برخی ازهنرها مخالفت می‌ورزید و شاعران را هم از اتوپیای خوداخراج کرده بود اما زیبایی را مقدم و محترم می‌دانست.
ضیایی سپس به شرح نظر «نیچه» دراین خصوص پرداخت وگفت: نیچه هم می‌گوید : « اگرهنرنبود، حقیقت هلا کمان می‌کرد.»
نیچه یک نگاه تکثرگرا دارد و قائل به این است که خیر و حقیقت وجود ندارد، بلکه با حقایقی مواجه هستیم که لشگری ازمجازها واستعاره‌ها و یا دروغ‌هایی هستند که ازفرط تکرار، آنها را حقیقت پنداشته‌ایم.
این استاد فلسفه درادامه به دیدگاه «نیچه» درباره اخلاق هم پرداخت وگفت: از نظرنیچه شناخت ما ازاخلاق، مبتنی برتفسیر پدیده‌های اخلاقی آن هم ازنوع اخلاق بردگان است که از آن برای متعادل کردن قدرت بین اغنیا وضعفا بهره برده‌اند. نیچه با نفی و نقد حقیقت و اخلاق بر ارزش زیبایی و هنر تاکید می‌کند.
دکترضیایی درادمه به تبیین جایگاه هنر در میان موضوعات پنجگانه فلسفی پرداخت وگفت : این موضوعات شامل : هستی‌شناسی یا آنتولوژی ، معرفت‌شناسی یا شناخت‌شناسی، منطق، اخلاق و زیبایی‌شناسی می‌شود.
درهستی‌شناسی درباره وجود و ابعاد آن صحبت می‌شود که شامل: الهیات فلسفی، جهان‌شناسی و انسان‌شناسی فلسفی است. درمعرفت شناسی می‌گویند که باید قبل از پرداختن به بحث وجود، درباره ابزار و امکان شناسایی آن بحث کنیم. وی دراین باره ادامه داد : تا قبل از کانت می‌گفتند که ذهن ما آینه است، اما کانت گفت که ذهن عینک است و همین استعاره باعث تغییر و تنوع فهم ما از هستی خواهد شد. 
این شاعر و استاد فلسفه درادامه به منطق به عنوان موضوع دیگر فلسفه پرداخت وگفت: منطق علمی است که فکر ما را ازخطا مصون می دارد و ما را ازافتادن دردامن مغالطه، که همان استدلال فاسد یا عقیم است نجات      می دهد.
وی دراین باره خاطرنشان کرد: هرجا فریب خورده‌ایم، به خاطر فقدان منطق بوده‌است؛ چون منطق با استمداد ازاستدلال، پرده ازمغالطه‌ها برمی‌دارد. ضیائی درادامه به معرفی ابزارهای کشف خطا درمنطق نیزپرداخت وسپس درباره چهارمین موضوع فلسفه که اخلاق است گفت : نیچه درتبارشناسی اخلاق ازتبدل جوهری اخلاق سخن به میان آورده است و این‌که برخی ازفضائل اخلاقی امروزین، در دوره‌های قدیم رذیلت بوده‌اند. پرداخت کفاره جهت آمیزش زن و مرد(اعم از مشروع ونامشروع آن که امری رذیلانه تلقی می شد و معتقد بودند که شیطان به خاطراین عمل درتن و روان انسانها رسوخ می‌کند) و تبدیل شدن آن به مهریه به مثابه فضیلت اخلاقی و الزام حقوقی، از جمله این تبدلات جوهری پدیده‌ها در اخلاق است.
این پژوهشگر درادامه به « زیبایی » به عنوان پنجمین موضوع فلسفه پرداخت و گفت: زیبایی یکی ازمهمترین بحث‌های فلسفه است و دراین باره پرسش‌های زیادی مطرح می‌شود؛ این‌که زیبایی امری مطلق است یا نسبی؟ آیا یک پدیده چون لذت‌آفرین است زیباست یا چون زیباست، لذت‌بخش است؟ فرق زیبایی با شکوه چیست‌؟ فرق زیبایی با ملاحت چیست‌؟ فرق این دو با مفهوم تعریف ناپذیر سوم یعنی «آن» در چیست؟ 
دکترضیایی درپاسخ به پرسشی مبنی براینکه آیا کاریزما همان ملاحت است تصریح کرد: کاریزما درحوزه امور اجتماعی است و ربطی به فلسفه هنر و زیبایی ندارد. 
  وی درادامه به تلقی غلط ازمتافیزیک درایران اشاره کرد و گفت : متافیزیک، حاصل جمع هستی‌شناسی و  معرفت‌شناسی است و درعربی هم به آن «مابعدالطبیعه» می‌گویند اما درایران « ماوراءالطبیعه » را با مابعدالطبیعه، یعنی همان متافیزیک اشتباه گرفته‌اند درصورتی که متافیزیک هیچ ربطی به ماوراءالطبیعه و مقولاتی چون علوم غریبه و جن و فرشته و احضارارواح و.. ندارد.
دکترضیایی دربخشی دیگر ازسخنانش گفت: وقتی درباره هنر در فلسفه بحث می‌شود باید دانست که منظورمان علوم هنری دیگر مثل: روانشناسی هنر، جامعه شناسی هنر، اقتصادهنر، تاریخ تطبیقی هنر و پدیدارشناسی هنر نیست.  
دکترضیایی درپایان به تعریف پدیده هنر و پرسش‌هایی که دراین باب مطرح است پرداخت و گفت: برای شناخت هنر، باید هنر بحث فلسفی را هم یاد بگیریم. وی با تفصیل به مباحثی چون فرق تعریف با تعیین مراد، ایضاح سلبی و ایجابی، هنربه مثابه تقلید و محاکات که مبتنی برنظریه عالم مثل افلاطون  و مباحث ارسطو است و همچنین بحث « عشق » وشاخه‌های آن از نگاه تاریخی فلسفی نیز پرداخت و گفت : افلاطون در رساله « ضیافت» می‌گوید که همواره باید تلقی و تجربه خود از مصادیق زیبایی را تغییر و گسترش دهیم تا به مفهوم زیبایی دست یابیم.
ضیایی درپایان به اعضای کارگاه پیشنهاد داد که برای جلسه آینده رساله ضیافت افلاطون را مطالعه نمایند و گفت : درکارگاه هفته بعد با نگاهی به این رساله، به مباحثی چون: پدیده هنر، نسبت تکنیک با هنر، دانش‌های ناظر بر هنر، فرآیند هنرورزی، فرآورده هنری، مخاطب هنری و بحث مهم اکتسابی یا ایجابی بودن تجربه هنری خواهیم پرداخت.
قابل توجه است که این کارگاه به همت مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری برگزار می‌شود و علاقمندان برای ثبت نام درآن می‌توانند به سایتmaktabemehr.ir  رجوع کرده و یا نیم ساعت قبل ازبرگزاری کارگاه به مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری مراجعه کنند.
درضمن برای ایثارگران، هنرمندان و دانشجویان تخفیف ویژه درنظرگرفته شده و لازم است برای ثبت نام و برخوردارشدن ازاین تخفیف به صورت حضوری اقدام به ثبت نام نمایند.
لازم به ذکراست این کارگاه، دوشنبه‌ها و ازساعت ۱۷ تا ۱۸/۳٠ درسالن کنفرانس مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری واقع درخیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ برگزار می‌شود و علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشترمی‌توانند با شماره تلفن 84172301 تماس بگیرند.

تصاویر پیوست شده به این مطلب :

تعداد بازدید :24  |   تاریخ ثبت : 1398/4/18
نظرات :

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد



حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری است. طراح و برنامه‌نویس : علی‌رضارضایی