توسط انتشارات سوره مهر منتشر و روانه بازار کتاب شد
مجموعه رباعی این کوه سرش همیشه زیر برف است ازمحمد عالی‌زاده منتشر شد
باگردآوری و تنظیم خسرو باباخانی و رقیه‌سادات صفوی
مجموعه داستان بزرگسال روح مرطوب منتشرشد

آخرین مطالب



مصطفی علیپور: شعرفاقد موسیقی ، بسیاری ازارزش هایش را ازدست می دهد   1398/5/16

کارگاه شعرنیما سه شنبه 15 مردادماه ، با حضورمصطفی علیپور، شاعر، منتقد و مدرس این کارگاه، درسالن کنفرانس مرکزآفرینش های ادبی حوزهنری برگزارشد و علیپور دراین کارگاه به مبحث وزن ، موسیقی و قافیه درشعرنیما براساس آموزه های نیما درکتاب «حرف های همسایه» نیما پرداخت.




کارگاه شعرنیما سه شنبه 15 مردادماه ، باحضورمصطفی علیپور، شاعر، منتقد و مدرس این کارگاه، درسالن کنفرانس مرکزآفرینش های ادبی حوزهنری برگزارشد و علیپوردراین کارگاه به مبحث وزن ، موسیقی و قافیه درشعرنیما براساس آموزه های نیما درکتاب «حرف های همسایه» نیما پرداخت.
به گزارش سایت ادب فارسی، مصطفی علیپور،دراین کارگاه ، ضمن نقد و بررسی  شعرهای تازه هنرجویان ، به بحث یادشده پرداخت و گفت : هیچ شعری بدون وزن و موسیقی قابل تصورنیست ؛ شعری که فاقد موسیقی است و زبانش دربسترموسیقی شکل نگیرد ، بسیاری ازارزش هایش را ازدست می دهد.حتی درشعربی وزن موسوم  به شعر سپید هم ، یکی از تقلاهای شاعر باید تأمین موسیقی زبان باشد.«احمد شاملو» که بنیانگذارشعرسپیداست و «منوچهر آتشی» که ازسپید سرایان برجسته است ، این کار را کرده اند.آتشی بخصوص دردودفترشعر آخرش خیلی به این امر توجه داشته و موسیقی را درزبانش حفظ کرده است.
این مدرس و منتقد شعر دراین باره ادامه داد: زبان شعر را باید به زبان طبیعی کلام نزدیک کنیم اما دراین میان به غلط ازنیما نقل قول کرده اند و گفته اند که نیما گفته هرطورکه حرف می زنید ، همان طورهم شعر بگویید ولی نیما اینگونه نگفته بلکه گفته که این کار را باید با حفظ ارزش های زیبایی شناختی شعری انجام دهید نه اینکه حرف های عادی بزنید و شعرپندارید.به همین دلیل است که این افراد به طور کلی از وزن خارج شده اند ، این درحالی است که نیما از وزن خارج نشده است.  
علیپوردرادامه با مراجعه به کتاب«حرف های همسایه» نیما به خواندن نامه 70 ازاین کتاب پرداخت و گفت : نظریه های نیما درباره موسیقی شعر زیاد است اما دراین نامه با نگاه کردن به کوتاه وبلند بودن موج های استخرخانه اش و الهام ازآن پدیده طبیعی ، به طرح بحث کوتاه و بلند بودن مصراع ها درشعرپرداخته است.نیما خیلی ازفرم های شعرش را از طبیعت الهام گرفته است مثل اینجا.علیپوردراین خصوص خاطرنشان کرد :حرف نیما دراین نامه این است که التزام طبیعی به شعرش بدهد.
محمدحقوقی هم دراین باره می کفت : وقتی که حرف می زنیم ، همه سطرهای حرف های ما اندازه هم نیستند و جمله ها وعبارات چندکلمه ای و حتی تک کلمه ای داریم.البته درشعرنیما ندیدم که یک حرف به عنوان مثال « و » به عنوان مصراع باشد.
علیپوردرادامه این مبحث به واحد درشعرنیما پرداخت و گفت : کسانی به دنبال واحد درشعرنیما هستند اما نیما واحدی درشعرش درنظرنگرفته است و مصرا ع های کوتاه و بلند ، همدیگر را درشعرهایش تکمیل می کنند.درواقع ، باید کل شعر، یک واحد باشد به ویژه درشعرهای کوتاه.
علیپوردرادامه به بحث قافیه درشعر، بخصوص براساس شعر و آموزهای نیماپرداخت و گفت : قافیه را باید با طنین مضاعف ساخت و طوری باشد که انتهای جمله را ببندد.علیپور درادامه با اشاره به اینکه شاملو به طورکلی ازوزن عروضی عدول کرده خاطرنشان کرد: با وجود این ، درجاهایی ازقاعده آزادی اختیاردرانتخاب قافیه استفاده کرده است و فقط کافی است که این قافیه ، تأثیرقافیه را درشعربگذارد . برای نمونه شاملو دراین شعر، ازقافیه استفاده لازم را کرده است :
« اگر که بیهده زیباست شب / برای چه زیباست / شب/ برای که زیباست؟ /شب و »
قابل توجه است ، کارگاه شعرنیما ، ساعت 15 سه شنبه های هرهفته به همت مرکزآفرینش های ادبی حوزه هنری ، با حضورمصطفی علیپور و به منظورشعرخوانی و نقد و بررسی شعرنیمایی و سپید ازلحاظ زبان،فرم و ساختاربا تأکیدبرآموزه های نیما درسالن کنفرانس مرکزآفرینش های ادبی حوزه هنری برگزارمی شود و علاقمندان برای حضور درآن می توانند به سالن یادشده واقع درخیابان سمیه ، نرسیده به خیابان حافظ مراجعه کنند.

تصاویر پیوست شده به این مطلب :

تعداد بازدید :44  |   تاریخ ثبت : 1398/5/16
نظرات :

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد



حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری است. طراح و برنامه‌نویس : علی‌رضارضایی