توسط انتشارات سوره مهر منتشر و روانه بازار کتاب شد
مجموعه رباعی این کوه سرش همیشه زیر برف است ازمحمد عالی‌زاده منتشر شد
باگردآوری و تنظیم خسرو باباخانی و رقیه‌سادات صفوی
مجموعه داستان بزرگسال روح مرطوب منتشرشد

آخرین مطالب



بازی در زمین شعر 1 ، یادداشتی از لیلا کردبچه شاعر   1398/5/19

اگرکسی‌ با شناختی نسبی ازشعر، فرصتی داشته باشد و ماهی یکی‌دوبار به جلسات شعر، سری بزند و شعری بشنود، یا حوصله‌ای داشته باشد و ازبین تعداد بی‌شمار مجموعه‌شعرهایی‌که درچندسال اخیر، بی‌وقفه از زیردستگاه چاپ بیرون می‌آید، دست‌کم ماهی یکی‌دو مجموعۀ پیشنهادی را تورّق کند، به‌راحتی اعتراف خواهدکرد که دراین سال‌ها، شاعرجدّی، یا شاعرجوان و مستعدّی که فعلاً معلوم نیست بعدها هم با جدیّت شعر را ادامه خواهد داد یا نه، کم نداریم.




اگرکسی‌ با شناختی نسبی ازشعر، فرصتی داشته باشد و ماهی یکی‌دوبار به جلسات شعر، سری بزند و شعری بشنود، یا حوصله‌ای داشته باشد و ازبین تعداد بی‌شمار مجموعه‌شعرهایی‌که درچندسال اخیر، بی‌وقفه از زیردستگاه چاپ بیرون می‌آید، دست‌کم ماهی یکی‌دو مجموعۀ پیشنهادی را تورّق کند، به‌راحتی اعتراف خواهدکرد که دراین سال‌ها، شاعرجدّی، یا شاعرجوان و مستعدّی که فعلاً معلوم نیست بعدها هم با جدیّت شعر را ادامه خواهد داد یا نه، کم نداریم. حقیقت این است که درحال‌حاضرشعرفارسی، در شاخۀ کلاسیک، درحال تجربه‌کردنِ بهترین دوران خود درصدسال اخیر است و درست برخلاف نظرگروهی‌که درمخالفتِ همه‌جانبه با جریان ساده‌نویسی، شعرسپید سال‌های اخیر را هم یکسره تحت‌تأثیرآن جریان، و عملاً جریانی روبه‌زوال و انحلال می‌دانند، باید اذعان داشت که اتفاقاً شعرسپید هم در سال‌های اخیر، شاعران جدّی با صداهای متفاوت، کم نداشته و ندارد؛ شاعرانی‌که اغلب به دلایلی خاص یا عام، دیده یا شنیده نشده‌اند.
امّا با وجودِ شاعران خوب کلاسیک‌سرا و سپیدسرا درسال‌های اخیر، کمتر کسی به این حرف شک دارد که: «اوضاع شعر درسال‌های اخیر، اوضاعی به‌شدت نابسامان است» و بارها و بارها و درجلسات و محافل رسمی و غیررسمی، تحلیل‌های گوناگونی از وضعیّت نابسامان شعرامروز شنیده‌ایم؛ وضعیّتی‌که نیازبه آسیب‌شناسیِ اساسی دارد.
به‌راستی اگرجریان شعرامروز، جریانی سالم و اصیل بود، شاعر! چه‌نیازی داشت که تمام طول سالش را برای حضوری چندروزه درنمایشگاه کتاب برنامه‌ریزی کند و ازاوایل اردیبهشت، خود را به‌دست تیغ و سرنگ‌های سالن‌های زیبایی بسپارد، یا برای ثبت خود درادبیات، چندنفر دوربین ‌به‌دست را با خودش این‌طرف و آن‌طرف بکشد، یا تحت‌عناوینی از پرطمطراق و دهشتناک و غرورآفرین گرفته تا مظلوم‌نما و ترحم‌برانگیز، مثلاً جریان شعریِ تازه‌ای درست کند، یا هرروز به بهانه‌ای، از تحت‌تعقیب بودن و دستگیری و به زندان رفتنِ قریب‌الوقوعش بگوید و کمپین‌های حمایت ازخودش را دایرکند، یا پول بدهد و برای صفحۀ اینستاگرامش «فالوئر» بخرد، یا با پرداخت وجهی به ادمین صفحاتِ مثلاً شعر درفضای مجازی، شعرهایش را در آن صفحات معلوم‌الرویّه انتشاردهد، یا با ناشر ببندد که تیراژ کتابش درظاهر 1100 نسخه و درحقیقت 100 نسخه باشد تا باسرعت به چاپ‌های بعدی برسد و مثلاً در روزاول نمایشگاه، دستِ‌برقضا به‌جای چاپ اول، چاپ چهارم را روی میزبگذارند، یا باز با ناشرببندد و شایعه کنند که حق‌التألیفِ آنچنانی گرفته، تا مثلاً نرخش برود بالا، یا در تمامی نشریات و خبرگزاری‌ها و جوایز ادبیِ کشور، هرطورکه شده، دوست و رفیقی پیدا کند و همه‌جا خود را به‌عنوان برگزیدۀ آن جایزه معرفی کند، یا... یا... یا...
پرداختن به بازی‌های متشاعران و ناشران و منتقدان و جلسه‌گردانان و صفحه‌گردانان و دلالان ادبی و... و تحلیل و بررسی شیوه‌ها و عملکردهایشان، مجالی گسترده می‌طلبد که لازم است به تفاریق، به آن‌ها بپردازیم، به این امید که به شناخت زوایایی گرچه کوچک و محدود از آسیب بزرگی که برپیکرۀ شعراین روزگار وارد آمده و می‌آید، برسیم.
دریادداشت‌‌های آتی، به‌طور ویژه بر بازی‌های متمرکز بر فضای مجازی خواهیم پرداخت.

تصاویر پیوست شده به این مطلب :

تعداد بازدید :86  |   تاریخ ثبت : 1398/5/19
نظرات :

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد



حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری است. طراح و برنامه‌نویس : علی‌رضارضایی