توسط انتشارات سوره مهر منتشر و روانه بازار کتاب شد
مجموعه رباعی این کوه سرش همیشه زیر برف است ازمحمد عالی‌زاده منتشر شد
باگردآوری و تنظیم خسرو باباخانی و رقیه‌سادات صفوی
مجموعه داستان بزرگسال روح مرطوب منتشرشد

آخرین مطالب



استاد محمد علی مجاهدی: بزرگترین آسیبی که اکنون کیان شعرآیینی را نشانه رفته شعارزدگی است   1398/6/9

محمدعلی مجاهدی ، شاعربرجسته شعرآئینی ، شعارزدگی را بزرگترین آسیبی عنوان کرد که درحال حاضرکیان شعرآیینی را نشانه رفته و خاطرنشان کرد : هرقدرما ازجوهره ی اصلی و ذاتی شعرفاصله بگیریم دو چندان به شعاری شدن و سطحی شدن آن کمک کرده ایم، و همزمان باید دغدغه ی اصالت محتوایی شعر را درذهن خود زنده نگه داریم و به آن متعهد باقی بمانیم.




محمدعلی مجاهدی ، شاعربرجسته شعرآئینی ، شعارزدگی را بزرگترین آسیبی عنوان کرد که درحال حاضرکیان شعرآیینی را نشانه رفته و خاطرنشان کرد : هرقدرما ازجوهره ی اصلی و ذاتی شعرفاصله بگیریم دو چندان به شعاری شدن و سطحی شدن آن کمک کرده ایم، و همزمان باید دغدغه ی اصالت محتوایی شعر را درذهن خود زنده نگه داریم و به آن متعهد باقی بمانیم.
استاد محمدعلی مجاهدی ضمن بیان مطلب فوق درگفتگو با سایت ادب فارسی ، به تعریف شعرآیینی و مشخصه های آن پرداخت و گفت : هرشعری که به لحاظ محتوایی، به نحوی متاثرازمنابع متقن و حیانی خصوصاً قرآن کریم و متون متین روایی و تاریخ اسلام باشد ، ازشهروندان شعرآیینی به شمارمی رود.
مجاهدی یکی ازشئون و مشخصه های شعرآیینی را تعهد دانست و اظهار داشت : شعرمتعهد ازجهت تعهدی که دارد می تواند ازانواع شعرآیینی باشد به شرطی که سمت و سوی تعهدش ماورایی و الهی باشد .
این شاعرشعرآئینی درادامه به پیشینۀ شعرآیینی پرداخت و خاطرنشان کرد: شعرآیینی درزبان فارسی ازپیشینه ی مکتوب ۱۱۰۰ ساله برخوردار است و کسایی مروزی (۳۹۲-۳۴۲) اولین شاعرپارسی زبان شیعی و ولایی است که امروزنمونه هایی ازآثارش را دراختیار داریم.
این شاعرانقلاب اسلامی سپس پیرامون وضعیت شعرآیینی امروزگفت : شعرآیینی پس ازپیروزی انقلاب ، خصوصاً دردو دهه ی اخیر، به بالندگی چشمگیری نائل آمده ، و این به آن معنی نیست که دراین ساحَت شعری ریزش نداشته ایم بلکه این ریزش ها ، که غالباً به  نوحه ها و اشعار هیاتی بازمی گردد، درقبال رویش هایی که شاهد آن بوده ایم شاید قابل ذکرنباشد.
مجاهدی با اشاره به دست و پنجه نرم کردن دیربازشعرآیینی با        دشواری های بیشماری درقلمرو گسترده ی موضوعی، این جریان را به شاکله ی محتوایی آن مربوط دانست و افزود : دورشدن ازمنابع اصیل و دست اول ، فاصله گرفتن از سرچشمه ها ی زلال  و رفع عطش کردن از    آب های آلوده ای که بیش از۱۱قرن دربسترتاریخی درجریان بوده ، دستاوردی بهترازاین نمی تواند داشته باشد که شاهد مطالب واهی، غیرمستند، پرازگزافه و خرافه و درآمیخته با غلو ، موهن و تحریف آمیز باشیم ، یعنی این حاشیه های مزاحم به جای متون سره و اصلی و         ریشه دارنشسته باشند و مجال عرض اندام و دلبری را ازآنها گرفته باشند.بنا براین ، شاعران متعهد همروزگارما باید با نگاه نافذ و لایه شکاف خود، ابعاد ناگفته و ناشنفته ی فرهنگ گرانسنگ شیعی را رصد کرده و آنها را با بیانی صمیمی و درعین حال هنری به تصویربکشند، و هرگز و تاکید    می کنم که هرگزبه گفته ها و شنیده ها بسنده نکنند و ازسرچشمه رفع عطش کنند نه گنداب ها و مرداب ها.
مجاهدی درباره بایدها و نبایدهایی که یک شاعرآیینی درشعرخود ازلحاظ فرم ، زبان و محتوا لازم است رعایت کند خاطر نشان کرد : یک شاعرمتعهد آیینی باید به مطالبی که پیش ازاین به آنها اشاره شد ،پای بند باشد وازآلوده شدن به مقوله های مزاحم و حاشیه ای بپرهیزد.وی دراین خصوص افزود : ازنظر علمی و پژوهشی نیز باید به روز باشد و حتماً فیض خلوت های شبانه و سحرگاهی را ازدست ندهد تا برای عروج سروده های خود بال و پری تدارک ببیند.ازنزدیک شدن به خط قرمزها، و مناطق ممنوعه نیز به جهت موضوعی شدیداً پرهیز کنند و گرنه چه بخواهد و چه نخواهد آب به آسیاب دشمن ریخته و اهرم های لازم را دراختیار وهابیت شیعه ستیزِمنطق گریزقرارداده است.
وی درادامه برلزوم استفاده شاعران آئینی ازفرم های متین و کارآمد ی که توان بالایی دربرقراری ارتباط با مخاطبان دارند، تأکید کرد و گفت : این شاعران باید درسروده های خود تا می توانند اززبان معیارفاصله نگیرید و محتوای شعرخود را ازمعارف ماورایی که رویکرد مردمی دارند، و نیز     مقوله های عفیف و نجیب و ریشه دار و پاک و زلال سرشارکنند ، همان مقوله هایی که با آیینگی یک شاعر متعهدآیینی کاملاً سازگاری داشته باشد.
این شاعر برجسته شعرآئینی درپاسخ به این پرسش که آیا شعرآیینی قابلیت ترجمه‌ به زبان‌های دیگر و شناساندن معارف شیعی به جهانیان را داراست، اظهارداشت :شعرفارسی آیینی ، که به خاطرجنبه های محتوایی،  همسویی تام و تمامی که با فطرت پاک انسان ها دارد ، مسلماً ازظرفیت و قابلیت بالایی برای برگردانیده شدن به زبان های زنده ی دنیا دارد.  وی دراین خصوص هشدارداد : اگرازجوهره ی ذاتی و ماهوی شعراصیل فاصله بگیریم، دو چندان به شعاری شدن و سطحی شدن آن کمک کرده ایم.
وی درباره پاسخ به این پرسش که حضورشاعران آئینی درمجالس مذهبی و نفس کشیدن درفضای هیات، چقدربرشعرشان تاثیردارد  خاطرنشان کرد : یک شاعرمتعهد و مجرَّب آیینی سُرا پیش ازآن‌که تاثیرپذیر باشد ، باید تاثیرگذارباشد، و حضورشاعران جوان وپرشوردراین گونه محافل ، مسلما درذهن و فکرآنان اثرمی گذارد و گاهی به تدریج، موجبات شعاری شدن سروده های شان را فراهم می سازد.وی تأکید کرد : شوراگربا شعورهمراه باشد امری ستودنی و حتی قدسی است ، والّا فلا.
مجاهدی درپایان ، بزرگترین خدمتی که شاعران آیینی ما درعرصه ی شعرآیینی می توانندانجام دهند را رویکرد حماسی و ارزشی به فرهنگ معنوی عاشورا و واگویی هنریِ ابَرمفاهیم فرهنگ عاشورا ، که مغفول قرارگرفته ، عنوان کرد و اظهارداشت : علیرغم تلاش بی وقفه ی شعرای دردآشنا دربه تصویرکشیدن موارد یاد شده ، هنوزکارهای ناتمام بسیاری وجود دارد که انشاءالله با همت عاشورایی سرایان همروزگارما سرو سامان خواهد یافت !

تصاویر پیوست شده به این مطلب :

تعداد بازدید :146  |   تاریخ ثبت : 1398/6/9
نظرات :

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد



حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری است. طراح و برنامه‌نویس : علی‌رضارضایی