توسط انتشارات سوره مهر منتشر و روانه بازار کتاب شد
مجموعه رباعی این کوه سرش همیشه زیر برف است ازمحمد عالی‌زاده منتشر شد
باگردآوری و تنظیم خسرو باباخانی و رقیه‌سادات صفوی
مجموعه داستان بزرگسال روح مرطوب منتشرشد

آخرین مطالب



برگزاری نشست تخصصی رمان در استان اردبیل    1398/9/27

نشست تخصصی رمان با حضور ساسان ناطق در حوزه هنری استان اردبیل برگزار شد.




به گزارش پایگاه خبری ادب فارسی،  این جلسه با محوریت رمان نویسی و نقد و بررسی کتاب «من سلاخ نیستم» روز دوشنبه 25 آذر در سالن دکتر جابر عناصری حوزه هنری اردبیل با حضور ساسان ناطق معاون مدیرکل مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری برگزار شد.
 
ساسان ناطق که به عنوان کارشناس در این مراسم حضور داشت درباره اهمیت و تاثیر گذاری رمان و داستان در جامعه گفت:  رمان غیر از اینکه یک قالب ادبی پذیرفته شده است، به عنوان ابزار هنری تاثیرگذار می‌تواند در جامعه مخاطبان و کالبدشکافی موضوعات مختلف مورد توجه قرار گیرد. رمان‌نویس مخاطب را به کشف و شناختی نو و متفاوت از جهان پیرامون هدایت می‌کند. دنیای ساخته شده به دست او، نمونه و الگویی از جامعه مخاطبان امروزی است. او می‌تواند یأس، شادی، تلاش یا سکون را به نگاه و فکر جامعه تزریق کند. رمان صحنه بازیگری شخصیت‌ها با بازیگردانی نویسنده است. این بازی هرچند در قراردادی نانوشته بین خواننده و نویسنده بر پایه خیال بنا شده است، اما باید واقعی جلوه کند. نویسنده باید به خیال خود در ذهن مخاطب عینیت ببخشد تا خواننده به درستی آنچه می‌خواند، اعتماد داشته باشد.
 
ناطق در ادامه عنوان کرد: ذائقه مخاطب ایرانی با آثار عامه‌پسند مثل بعضی از سریالهای کلیشه شده تلویزیون، پایین نگه داشته شده است. این عامل یکی از چند دلیلی است که وقتی اثری خوب روانه بازار کتاب می‌شود با کم‌‌توجهی خواننده روبه‌رو می‌شود چراکه این اثر از طراز فکری یا علایق او فاصله دارد و شاید به همین علت خواننده به سراغ چیزی می‌رود که به آن عادت کرده است. جامعه‌ای که مردمش به سطح نازلی از هنر و ادبیات عادت کرده، نمی‌تواند جامعه پیشرو، موفق و شاد باشد. رمان جایگاه انسان متفکر است و جامعه موفق نیازمند انسان متفکر است. باید به اقلیم و زیست‌بوم و ادبیات عامیانه توجه کنیم. قرار نیست شناسنامه بدهیم اما توجه به این موضوعات، به کار ویژگی و بو می‌دهد. ایران سرزمین قصه‌ها و حماسه‌هاست؛ قصه‌هایی که می‌تواند به دست نویسندگانمان تصویر شود اما با وجود آثار خوبی که داریم، هنوز با داستان ایرانی فاصله داریم؛ داستان ما باید داستانی ایرانی و برآمده از تاریخی شگفت‌انگیز- پر از حماسه و اسطوره- و البته اخلاق باشد.
 
وی در ادامه درباره اهمیت چند اصل مهم که باید در رمان مورد توجه قرار گیرد گفت:  داستایوفسکی از زبان راسکولنیکف(شخصیت داستان جنایت و مکافات) می‌گوید: «آنچه مردم بیش از هر چیزی از آن می‌ترسند، برداشتن گامی نو و گفتن کلامی تازه است. این سخن اهمیت ایده و طرح نو، طراحی نو و روایت نو را یادآوری می‌کند.». گی‌دو موپاسان از بزرگترین داستان‌نویسان قرن نوزده فرانسه هم می‌گوید: «آنچه را که انسان می‌خواهد بیان کند، باید مدتی دراز با دقت فراوان به آن نگاه کند تا بتواند جنبه‌ای از آن را پیدا کند که پیش از آن به وسیله هیچ‌کس گفته نشده است. در هر چیزی جنبه بیان نشده‌ای وجود دارد. ما عادت کرده‌ایم از چشمانمان فقط با خاطرهِ آنچه پیش از ما درباره شئی مورد نظرمان اندیشیده شده است استفاده کنیم. کوچکترین چیزها هم جنبه ناشناخته‌ای دارند؛ آن را پیدا کنیم. به این ترتیب است که انسان بدیع و اصیل می‌شود.». این موضوع به «آشنایی‌زدایی» هم نزدیک است؛ اولین بار شکلوفسکی نویسنده و نظریه‌پرداز و پایه‌گذار مکتب شکل‌گرایی روسی در مقاله «هنر به منزله شگرد» اصطلاح روسی آشنایی‌زدایی را به کار برد. این عبارت یعنی اینکه چشم‌ها را باید شست، جور دیگر باید دید. یعنی اینکه قاعده‌ها و هنجارهای آشنا را به هم بریزیم و نگاه تازه‌ای در آفرینش هنری خلق کنیم.
 
نویسنده رمان نوجوان "قوش" در ادامه افزود: روزمره‌گی و تکرار باعث می‌شود مسئله یا چیزی را که در اطرافمان است، نبینیم. آشنایی‌زدایی می‌خواهد توجه دوباره ما به آن موضوع را جلب کند. باید از شیوه متعارف فراتر رفته، چیز جدید و نامتعارفی را که خواننده انتظارش را ندارد، بنویسیم. برای نمونه برهم زدن ترتیب توالی زمان، به هم ریختن ساختار دستور زبان نوعی آشنایی‌زدایی است. آشنایی‌زدایی در داستان با هدف تاثیرگذاری و رساندن خواننده به اوج لذت اتفاق می‌افتد. 
 
هنری جیمز نویسنده آمریکایی-‌ انگلیسی می‌گوید: «سعی کنید چیزی را توصیف نکنید بلکه آن را نشان دهید.»
این موضوع اهمیت تصویرسازی را روشن می‌کند. تصویرسازی به کمک جزئیات بهتر ارائه می‌شود. این جزئیات به واقعی‌تر و طبیعی‌تر شدن شخصیت و اتفاق کمک می‌کند.
 
ناطق همچنین عنوان کرد: در تصویرسازی از تصویر چشایی، تصویر بینایی و شنوایی استفاده کنیم. جزئیاتی را به کار بگیریم که تصاویر دیدنی پرقدرتی بیافریند. باید به یاد داشته باشیم که تاثیر کیفیت جزئیات بیشتر از کمیت آن است. بهترین و موثرترین جزئیات را وقتی به کار بگیریم که مخاطب برای اولین بار با شخصیت اصلی داستان روبه‌رو می‌شود. از واژگانی استفاده کنیم که تاکید بیشتری بر تصویرسازی دارد چراکه خواننده باید به برداشت درستی از خلق و خوی شخصیت دست ‌یابد. ایتالو کالوینو نویسنده صاحب سبک ایتالیا می‌گوید: «هر نویسنده را از طریق راهبردش در عبور از آزمون گفتگوی اشخاص در داستان، می‌توان ارزیابی کرد.»
 
وی در پایان این نشست عنوان کرد: اهمیت و کارکرد گفتگو در رمان و داستان بر کسی پوشیده نیست چراکه یکی از راه‌های شخصیت‌پردازی استفاده از گفتگو است. گفتگو گذشته از آنکه درگیری و کشمکش داستان را تشدید می‌کند، می‌تواند تعلیق ایجاد کند. پس باید یادمان باشد اجازه بدهیم شخصیت‌ها حرف بزنند و خود را عریان کنند. گفتگو باید جذاب و سئوال‌برانگیز باشد؛ خواننده را سر شوق بیاورد یا او را نگران کند. 

کلمات کلیدی این مطلب : رمان ، ساسان ناطق ، اردبیل ، حوزه هنری ،
تعداد بازدید :165  |   تاریخ ثبت : 1398/9/27
نظرات :

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد



حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری است. طراح و برنامه‌نویس : علی‌رضارضایی